For what i'm thinking of... what i'm doing... and what's inspire me... and this is how i see the world!

Tuesday, May 22, 2012

Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu Untuk Rakyat Asal

Beginilah lebih kurang skrol yang terdapat 'Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu Kepada Rakyat' yang telah menarik perhatian aku dipenghujung pameran 'PAMERAN KESULTANAN PERAK' di Galeri Petronas tempoh hari....

Dari sedikit research yang aku buat, Wasiat Raja-Raja Melayu ini disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek kepada Raja-Raja Melayu.

Sebelum merdeka, kedaulatan negeri-negeri dan seterusnya negara adalah terletak di pada tangan Raja-Raja Melayu dan penjajah British hanya diberi kuasa untuk mentadbir.

Menurut dari Blog Pesan-Pesan, kuasa mentadbir British itu diperolehi melalui diplomasi ugutan (gunboat diplomacy) para-para kapitalis dan pedagang-pedagang British dan dilegitimasi melalui perjanjiian-perjanjian dengan Raja-raja Melayu.

Ada pihak berpendapat kemerdekaan adalah apabila Raja-Raja Melayu perkenan untuk mengalihkan kuasa-kuasa mutlak mereka kepada rakyat dalam hal-hal mentadbir negara melalui sistem demokrasi yang dinamakan Perlembagaan Beraja (Constitutional Monarchy).

Pihak istana terlibat dalam proses-proses perbincangan dan perundingan untuk Merdeka. Walaupun peralihan kuasa telah dilakukan, Raja-Raja Melayu masih mempunyai kuasa-kuasa tertentu.

Menurut dari Blog Pesan-Pesan lagi, atas kehendak Raja-Raja Melayu untuk mengekalkan kesinambungan sejarah, kedaulatan, dan kuasa politik Melayu (yang terletak pada raja-Raja Melayu) kepada kesinambungan kedaulatan negara yang terletak kepada Raja-Raja Melayu serta mendapat penerimaan rakyat (consensus) melalui wakil-wakil sah yang mempunyai locus standi, maka Perlembagaan Persekutuan mempunyai fasal-fasal tertentu (seperti tersebut dlm skrol di atas) memerlukan izin Majlis-Majlis Raja-Raja Melayu untuk sebarang pindaan perlembagaan Parlimen dibenarakan berkuatkuasa.

'Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu Kepada Rakyat' ini perlu difahami dari intipati kemerdekaan, bukan sekadar merdeka dari penjajah.

~~ Demi negara, yang tercinta.... Fahami lah





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...