For what i'm thinking of... what i'm doing... and what's inspire me... and this is how i see the world!

Tuesday, March 29, 2011

...Beginilah di tanahairku...


"  ....kalau boleh... yang sesuai, murah, tapi cantik dan senang nak maintain... "

Terngiang-ngiang ayat 'typical' Malaysian di telinga, sepanjang aku berada di Shanghai bila terpana melihat kemajuan negara komunis ini..... Negara China yg sinonim dengan kepakaran untuk meniru apa saja dalam kos yang cukup murah, tapi kadang-kala masih mampu untuk menghasilkan barang berkualiti dan tinggi nilai estetiknya. Adakah mereka juga mengamalkan 'prinsip' kita di atas?.
 
Bila sesuatu rekaan yang telah disesuaikan, murah dan nampak cantik tetapi sukar diselenggara/dijaga- dianggap gagal?  Di negara kita, apa yang aku nampak- kegagalan untuk membolehkan sesuatu rekaan mudah diselenggara adalah kelemahan pereka untuk mengikuti kriteria yang diberikan. Betul! itu aku setuju... Akan tetapi bila si pereka menetapkan bahawa untuk mudah diselenggara, rekaannya perlukan kos yang lebih flexible.... maka,  ini dapat mengurangkan risiko kegagalan rekaan. Inilah win-win situation yang perlu diambil kira.

Maintenace?- adakah perlu sesuatu itu mudah diselenggara (easy maintenance) bila kos membuatnya semula sudah murah...? Hhhmmm. Aku rasa ada sikit kekeliruan pada 'prinsip' kita ini....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...