For what i'm thinking of... what i'm doing... and what's inspire me... and this is how i see the world!

Friday, February 11, 2011

Designer Pelacur


"...We do design with passion & honor, that's what we learn from day one... I've once heard of -Designer Pelacur... hope i'm not one of it...."

Yes, i say this!

Opsss.. title posting kali ni memang panas... Sebenarnya aku mmg pernah dgr, cuma aku tak ingat dari mana (mungkin masa diploma dgn En Mazlan Onn dulu kot).... terngiang2 di telinga.

Designer Pelacur.

Direct translation mungkin membawa maksud seorang designer yang melacurkan dirinya utk mendapatkan apa yang diinginkan... Tapi sehari dua ni aku dapat rasakan apa maksud sebaliknya... Mungkin inilah yang dirasakan oleh orang yang keluarkan ayat ini dari mulutnya-sampaikan hari ni aku masih ingat.....

Apa yang aku rasakan..... Dalam keadaan design kita dianggap suatu yang boleh dihasilkan dalam masa yang cukup singkat.... masih boleh dihasilkan tanpa apa2 maklumat lengkap diberi.... masih boleh terhasil tanpa ada masa utk buat rujukan.... tapi tiba2 boleh ditolak ke tepi hanya kerna tidak lagi memenuhi keperluan...

'Mereka' tahu yang apa pun, hasil kerja si designer saja yang boleh melengkapkan apa yang mereka bayangkan. Tapi kadang kala bila 'mereka' hilang timbang rasa, si designer yang menerima tekanannya... Apa yang 'mereka' tahu- Siap, Cantik, On time mengikut masa mereka. Di sini yg aku rasakan si designer tak ubah seperti pelacur murahan yang perlu perform sebaik mungkin, dalam keadaan paksa rela, sedangkan hasilnya belum tentu memuaskan hati (nafsu) 'mereka'.... Pasti situasi lebih memihak pada 'mereka'.

'Pelacuran sang pereka' seperti ini akan berterusan selagi 'mereka' tidak memikirkan impak ke atas org lain apabila mereka mengambil sesuatu tindakan... Mungkin tidak terjadi pada semua... Mereka yang punyai 'maruah' dan 'harga diri' pasti seboleh cuba utk mengelak terjerumus dlm situasi ini...

Mungkinkah ini yang dirasakan oleh org yang pertama kali menyebut Designer Pelacur depan aku??.... kini aku paham...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...