For what i'm thinking of... what i'm doing... and what's inspire me... and this is how i see the world!

Sunday, February 6, 2011

Kedai Pemurah


Di sek9 shah alam, ade sebuah kedai lampu yang tak pernah berhenti2 buat promotion.... Ada saja jualan rayalah, jualan cuti skolah lah, jualan penghabisan stoklah, jualan besar2an akhir tahun dan sekarang aku tgk... Promosi Tahun Baru. Depan kedai tu juga sudah ada huruf2 yg dah luntur colornya. Dan masih bersusun ayat "Big Promotion Lowest Price" yg aku rasa dah ada dari aku diploma di ITM kot.

Kalau dilihat dari luar, koleksi lampu kedai bolehlah dikatakan pelbagai... Dari koleksi chandelier mak datin sampailah koleksi lampu meja makcik2.... Tapi, yang buat aku jadi terpikir.... Adakah kedai2 begini yang akan buatkan kerja2 seorg ID menjadi leceh?

Kisah bermula bila penghuni a.k.a client ada kelebihan utk memilih item mereka sendiri mengikut koleksi yang terhad hanya di kedai seperti ini....hanya disebabkan harga yg murah...? Situasi yang pasti akan memuaskan hati si client... tp pasti tidak utk si designer. Tapi client a.k.a customer kan always right?!... Kebanyakkannya akan ikutkan saja.

Kadang-kadang si client sudah mula membeli barang2 ini awal sebelum mereka mencari designer.... Dan ada juga yang secara tiba2 membawa designer utk memilih terus item mereka dari kedai2 sebegini...

Kalau diikutkan keseluruhan projek, mungkin masalah ini kecil sahaja tapi bila dah menjadi habit pada semua bakal client.... Pasti akan melecehkan. Kadang menyebabkan designer itu sendiri pening utk mix & match item asalnya bertema. Dan finish produknya cuma sebuah design yang boleh kata 'harmoni' saja...

Taklah aku menyalahkan kedai mcm ni 100%. Mereka pun nak berniaga utk dptkan untung. Tapi sedikit sebanyak adalah menyumbang kot.... Pada yang bernasib tidak baik, bertemu dgn client ala-ala 'designer' pasti bila sudah hand-over, mungkin si designer terpikir sejenak- "dah mcm kontraktor aje, semua design dia yg pilih sendiri..."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...