For what i'm thinking of... what i'm doing... and what's inspire me... and this is how i see the world!

Friday, April 5, 2013

Bivacco Gervasutti: Inspirasi yang datang dari tebing Gunung!!

Sekali pandang gambar ini, otak aku dah memproses data-data yang boleh dimanipulasi di atas situasi yang sama dalam gambar ini...

(Photo: Photograph by Francesco Mattuzzi / Courtesy of The Leap Factory)
Bivacco Gervasutti di tebing Mont Blanc, Italy direka oleh Luca Gentilcore and Stefano Testa

Bivacco bermaksud kawasan perkhemahan sementara yang menggunakan bahan semulajadi, yang digunakan oleh pendaki gunung.... Gervasutti pula merujuk kepada Giusto Gervasutti (17 April 1909 – 16 September 1946), seorang pendaki terkenal Italy yang terbunuh semasa mendaki di Mont Blanc du Tacul.  

Bivacco Gervasutti dibina untuk menggantikan pondok pendaki di East Face, Grandes Jorasses, yang telah dibina semenjak 1948 yang menggunakan prefabricated wooden construction. Bivacco Gervasutti merupakan hasil dari Projek LEAP - Living Ecological Alpine Pod - yang merupakan environmentally conscious alternative kepada para pendaki yang perlukan tempat berlindung sementara semasa sesi pendakian mereka. Semestinya projek sebegini tak menjadi isu di Malaysia.

~ ~ ~ ~

Apa yang bermain-main di otak aku sebenarnya penggunaan motif jacquard weaving berwarna merah, kontra dengan badan capsule bewarna putih yang menyebabkan ia nampak begitu menyerlah dari jauh- dan yang penting ia 'masuk' (tak jumpa ayat yang sesuai...) dengan suasana pergunungan sekeliling. Menurut artikel dari Domus, motif red jacquard ini mewakili iconography tradisional sebuah pergunungan di sana....

Aku terpikir, adakah Batik Malaysia punyai peluang yang sama?... Signifikannya sesuai guna di mana?....

Projek yang berjaya menyelesaikan hampir kesemua isu yang patut di 'tackle' hari ini- Go Green!!-Pre-Fab---> Bina di tempat lain dan hanya pindahkan tanpa perlu mengubah (mungkin memusnahkan?!!) kawasan persekitarannya.

"Bringing the “Pre-fab” notion to a whole new level, the Living Ecological Alpine Pod, or LEAP, offers an environmentally conscious alternative to traditional mountain shelters. Assembled off-site and then flown into its desired location, the LEAP goes green via its unique plane and ship-style construction technologies. A biological toilet, thermally isolated doors and electric induction cooker are just a few of its refined interior attributes, while the self-sustaining home is outfitted with an array of technologies that allow it to self-diagnose structural issues, weather conditions, maintain emergency communications and generate power naturally through its exterior photovoltaic films. The core benefits of the LEAP are rooted in its ability to leave a significantly less footprint on the environment due to its greater mobility and self-sustaining capabilities."
Taken from HYPERBEAST


Adios.....



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...